Fogyás a 60 év feletti idősek számára, Időskori táplálkozás


Időskori táplálkozás Szerző: WEBBeteg - Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember Ahogy idősödik az ember, úgy nemcsak életmódbeli, hanem élettani változások is bekövetkeznek, ami hatással van a táplálkozásra is.

Csökken az aktív testtömeg, sorvadnak az izmok és a szervek, lassul az alapanyagcsere. Kevesebbet mozognak, ezáltal csökken az energiaszükséglet is. Romlik a tápanyagok emésztése, felszívódása, gyengül a kiválasztás.

Táplálkozás az élet alkonyán

Időskorra jellemző a székrekedés, ami miatt a hashajtók rendszeres szedése tápanyaghiányt okozhat. Bővebben Az időskori székrekedés okairól és kezeléséről részletesen Összességében a tápanyagok rosszabb hasznosulása miatt olyan ételeket kell fogyasztani, amelyek tápanyagokban gazdagok.

Idős korban megjelennek a krónikus betegségek szív-és érrendszeri betegségekízületi betegségekII-es típusú cukorbetegségrágási nehézségek lépnek fel, melyeknek külön-külön is nagy figyelmet kell szentelni táplálkozás szempontjából, de ezekre részletesen másik cikkben térek ki.

Hirdetés Szénhidrátok, magas rosttartalmú ételek A napi szükséges energiamennyiség kcal. Naponta gyakran, minimum ötször kell étkezni, egyszerre csak kis mennyiségeket fogyasztva, mely kevésbé terheli az emésztőrendszert.

  1. A súlycsökkenés diagnózist okoz
  2. Fogyás öv
  3. Fogyás idős korban - HáziPatika
  4. Segíthetnek e cigek a fogyásban
  5. Táplálkozás 60 felett — A 6 legfontosabb szabály
  6. Tib e nabvi egészség tv fogyás

A szénhidrátok tegyék ki az ételek százalékát, lehetőség szerint teljes kiőrlésű gabonából készült termékek barna kenyér, pékáruktészták, főzelékek, zöldségfélék, gyümölcsök, burgonya, barna rizs, édességek. Ezekből fedezhető a szükséges napi g rost eca verem zsírvesztés. A magas rosttartalmú ételeknek különösen nagy a jelentősége ebben a korban, hiszen általánosságban jellemző a székrekedésa csökkent bélműködés és mozgásszegény életmód következtében.

A rostok segítik az optimális emésztést, megkötik a gázokat, csökkentik a koleszterin-lerakódást, és a vércukorszintet egyenletes szinten tartják.

Kérdezze Ön is szakértőinket!

Emellett a gazdag ásványi anyag és nyomelem tartalmuk is pozitív hatással van a szervezet egészére. A memória romlása lassítható C- zöldpaprika, narancsB1- máj, húsokB2- tojás, tej, sajtB6- zöldborsó, máj, rizs és B fogyás a 60 év feletti idősek számára, máj, kefir vitaminokkalvalamint folsavval élesztő, hüvelyesek, máj, tojás.

Sovány húsok csirkehús, sertéscomb, halakhúskészítmények sonkatej és tejtermékek sajtok, joghurt, kefir fogyasztásával fedezhető ez a mennyiség. Tojást is lehet fogyasztani, de itt figyelembe kell venni a sárgájának a magas koleszterin tartalmát.

Szénhidrátok, magas rosttartalmú ételek

Gyümölcsöket napi rendszerességgel kell enni. A székrekedés megelőzése érdekében este lefekvés előtt egy alma elfogyasztása reggelre megteszi jótékony hatását. Ezt olvasta már?

  • Fogyás alacsony hőmérséklet
  • Időskori táplálkozás

Miért fontos kiemelten figyelni a folyadékfogyasztásra magas rostbevitel mellett? Kerülendő ételek A magas zsírtartalmú ételek hurka, kolbász, disznósajt, stb. Állati zsiradékok használata helyett növényi olajjal készítsék el ételeiket, és szorgalmazni kell a tengeri halak heti rendszerességű fogyasztását.

Magas omega és omegazsírsav -tartalmuknak köszönhetően segítenek megelőzni a kardiovaszkuláris betegségeket. Vaj helyett margarint kenjenek a szendvicsre, de a legjobb, ha házi készítésű zöldségkrémeket, sajtkrémeket használnak. Zöldségeknél érdemes kerülni a káposztaféléket, és száraz hüvelyeseket bab, lencseha puffadást okoznak.

Fogyás idős korban

Folyadékbevitel A folyadékbevitelre ebben a korban kiemelten figyelni kell, hiszen csökken a szomjúságérzet. Viszonylag kis vízhiány pl. Az elegendő vízmennyiség feltétele a kielégítő nyál- és emésztőnedv-termelődésnek, a megfelelő bélműködésnek, és a hidratáltság fenntartásának.

fogyás a 60 év feletti idősek számára

Naponta 2 liter folyadék csapvíz, szénsavmentes ásványvíz szükséges, emellett gyümölcsteák, gyümölcslevek fogyasztásával emelni lehet a bevitt mennyiséget. Az alkohol és koffeintartalmú italok vízhajtó hatásúak, emiatt érdemes keveset inni belőlük legfeljebb napi 1 dl bor vagy 1 kávé megengedett.

fogyás a 60 év feletti idősek számára

Óvatosan a konzervekkel, készételekkel! Az ízérzékelés csökkenése miatt oda kell figyelni a fűszerezésre, de a sózást ebben az életkorban sem szabad túlzásba vinni, főleg a magas vérnyomástól szenvedők esetében. A magas sótartalmú ételek füstölt, pácolt húskészítmények, szalámik, kolbászfélék, sózott mogyoró gátolják egyes vérnyomáscsökkentők hatását.

A kívánt íz elérése érdekében érdemesebb zöldfűszerekkel ízesíteni az ételeket pl. A konzerveket és készételeket teljességgel száműzni kell az étrendből a bennük található só és tartósítószerek miatt.

Kerülendő ételek

A savanyított termékek pl. A fokhagyma fenntartja a normális bélműködést és bélflórát, a mustár elősegíti a vékonybél mozgását, a vöröshagyma fokozza az epeelválasztást, a paprika, kakukkfű megköti a bélben az epesavakat, gátolja a zsírok felszívódását.

Az idős emberek szeretnek nassolni, ami nem baj, ha betegségük nem indokolja fogyasztásuk mellőzését pl. Édességként ebben a korcsoportban is érdemesebb a magasabb tápanyagtartalmú joghurtokat, gyümölcsöket, pudingokat, túrós süteményeket választani. Az idősek sokszor alultápláltak annak ellenére, hogy a testtömegük nem ezt mutatja. Nemcsak mennyiségi, hanem minőségi éhezés is létezik. Nagy odafigyelést igényel, hogy változatosan étkezzenek, ne csak azt egyék mindig, amit szeretnek és megszoktak.

Forrás: WEBBeteg.

fogyás a 60 év feletti idősek számára